Află care este cel mai complet aliment! Ai mâncat vreodată?

web-quinoa-0116Sursă de calciu pentru copii, bogat în vitamine, proteine  și minerale pentru adulți, alimentul minune nu ar trebui să lipsească de la mesele noastre. Având în vedere că este un aliment complet, organismul sintetizează foarte ușor fierul, manganul, fosforul, b-urile și acidul folic din el.

Ați ghicit este vorba despre quinoa, cereala care bate carnea la proteine. Proteine care se asimilează și care produc efectele necesare în organism. Dar să vedem concret, pe date exacte, ce înseamnă valoarea nutritivă a alimentului denumit quinoa:

  • O ceașcă de quinoa gătită conține 15% din doza zilnică recomandată de fier, 19% acid folic (important pentru viitoarele mămici), 58% mangan, 30% magneziu, 28% fosfor, dar și 5 grame de fibre.  Quinoa are și destul de multe calorii, doza analizată are cam 200 de calorii. Dar nu va faceți griji, quinoa este un aliment sățios și nu o veți putea consuma în cantități foarte mari la o masă.
  • O cană de 250 ml plină cu quinoa albă, nepreparată termic are: 626 calorii, 10 g grăsimi, 8m g sodiu, 109 g carbohidrati, 12 g fibre și 24 g proteine. O cană de 250 ml cu quinoa fiartă are numai 222 calorii, 3,5g  grăsimi, 13 mg sodiu, 40 g carbohidrati, 5 g fibre și 8 g proteine.

Quinoa este bogată în proteine, fier, calciu, potasiu, cupru și ajută la prevenirea diabetului de tip 2, astmului la copii, bolilor cardiovasculare, migrenelor și calculilor biliari. Cerealele integrale  protejează și împotriva cancerului de sân. Cercetări au fost efectuate pe 35,972 de participante din Marea Britanie (Women’s Cohort Study) au arătat că, datorită fibrelor conținute, cerealele integrale precum quinoa asociate cu fructe conferă o protecție semnificativă împotriva cancerului de sân pentru femeile aflate în perioada de pre-menopauză ( sursă: JE Cade, Burley VJ, et al., Jurnalul International de Epidemiologie).

quinoa2Datorită faptului că nu are gluten, quinoa nu este un aliment cu potential alergen. Cu toate acestea, ca toţi membrii familiei Chenopodiaceae plante-Amaranthaceae, quinoa conţine oxalati. Conţinutul de oxalat de quinoa variază foarte mult, dar chiar şi limita inferioară a intervalului oxalatul de quinoa trebuie evitat dacă aveți probleme în acest sens.

Mai mult decât atât, beneficiile acestui aliment minune sunt recunoscute de organe abilitate în urma efectuării de studii. Organizaţia pentru Alimentaţie şi Agricultură a Naţiunilor Unite (FAO) a declarat oficial că anul 2013 va fi recunoscut drept “Anul Internațional al Quinoa.” Quinoa a fost nominalizată de către FAO ca un produs alimentar cu “valoare nutritivă ridicată” și cu o biodiversitate impresionantă.

Quinoa este foarte ușor de preparat. În general se fierbe la fel ca orezul. Se poate adăuga în salate, budinci, mâncăuri de legume sau poate fi consumată ca și garnitură. Are un gust fin și plăcut. Înainte de preparare spălați-o bine, în două ape. Și acum îmi aduc aminte când am făcut prima oară quinoa. Doamne ce mi-a plăcut, până când a venit prietena mea Andreea în vizită și mi-a spus: Ce gust ciudat are quinoa asta! Nu ai spălat-o bine! :). De ce este important să spălăm quinoa în două ape? Deasupra semințelor de quinoa există un strat protector în care se regăsesc saponine,  compuși care ii dau un gust ușor amărui.

RedQuinoaLa categoria germeni, Germeni de quinoa se fac foarte repede. Quinoa are proprietatea de a germina foarte repede; puteți testa ușor acest lucru obținând germeni de quinoa cu o aromă dulce, deosebită. Puneți quinoa într-o sită foarte fină și clătiți cu apă rece. Se pun apoi boabele într-un bol și se acoperă cu apă proaspătă. Se lasă la muiat aproximativ 5 ore, apoi se scurg și se clătesc cu apă călduță după care se pun într-un germinator (sau pe o bucată de tifon întinsă pe o placă). În continuare se clătesc regulat boabele (de 2-3 ori pe zi) cu apă călduță, însă asigurați-vă că apa nu stagnează. A doua zi, veți putea observa începutul procesului de germinare. Pentru gust și savoare deosebite se recomandă să consumați germenii după 2 zile de germinare. Se pot adăuga în salate sau în preparatele cu legume.

Dacă găsești util articolul împarte-l cu prietenii tăi de pe Facebook sau Twitter!

Advertisements

One thought on “Află care este cel mai complet aliment! Ai mâncat vreodată?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s