Leptina și grelina, hormonii responsabili cu starea de foame și de sațietate

leptinaÎmi e foame! Sunt sătulă! Mor de foame! Nu mai pot mânca, e prea mult! Acestea sunt stări normale pe care le experimentăm zilnic. De obicei, ceea ce experimentăm zilnic ni se pare normal. Fiind normal, nu punem întrebări pentru a afla ce se petrece în spatele acestei stări normale. Dar atunci când devenim curioși și aflăm răspunsuri rămânem fascinați!

Astăzi vorbim despre senzația de foame și de sațietate și despre cum se manifestă ele în creier. În sistemul endocrin există doi hormoni: leptina este responsabilă cu starea se sațietate și grelina cu starea de foame. Acești doi hormoni comunică direct cu creierul și îi transmite semnale în funcție de nivelul în care se află în organism.

Leptina (din limba greacă λεπτός (leptos) – subțire) este un hormon peptidic, cu o greutate de 16 kDa, care joacă un rol important în reglarea aportulului și cheltuielilor energetice, inclusiv apetitul și metabolismul. Leptina reglează rezervele de țesut adipos din organism. Leptina este sintetizată în principal de către adipocite. Gena leptinei se află pe cromozomul 7 la om.

Grelina este un hormon peptidic care stimulează apetitul, produs în special de celulele P/D1 situate în stomac (fundus), și celulele epsilon din pancreas. Concentrația serică a grelinei crește înainte de mese și scade după mese. Acesta este considerat antagonistul hormonului leptină, produs de adipocite, care inhibă sațietatea atunci când este prezent într-o concentrație ridicată.

Acești doi hormoni au în creier, mai exact în hipotalamus, doi receptori unul pentru grelină și unul pentru leptină. Când nivelul de leptină este crescut în organism, experimentăm starea de sațietate. Când nivelul de grelină este crescut în organism, experimentăm starea de foame. Semnalele transmise de cei doi hormoni în creier este una întârziată. De aceea este recomandat să se consume hrana lent și să se facă pauze mici în timpul mesei.

Ceea ce este important este priceperea noastră de a menține grelina și leptina la nivel mediu. Adică niciunul dintre hormoni să nu crească excesiv astfel nu vom muri de foame într-un moment, iar în altul să simțim că am mâncat mult prea mult! Secretul este să consumăm hrană constant la 3-4 ore. Acesta aste unul din motivele pentru care sunt stabilite 3 mese principale și 2 gustări pe durata unei zile.

În momentul în care ai mese și gustări regulate corpul nu mai este ocupat să transmită semnale disperate, ci se poate focusa foarte ușor pe activitățile pe care tu le desfășori. Așa că, dacă nu ai mese regulate, ar trebui să te pună pe gânduri de ce corpul nu te ascultă și nu te poți desfășura în voie. Totuși eu cred că poți, printr-un program adecvat, să controlezi senzația de foame mai ales acum când știi cum funcționează. 🙂

Sănătate și succes!

Florentina

Consilier în Nutriție și Wellness

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s